Ilegální vysílač rockové hudby v Chomutově v době totality

30.01.2013 18:12

Na dotaz ing.Jiřího Matějky týkající se nelegálního vysílání rockové hudby v Chomutově v počátku sedmdesátých let,zveřejňujeme odpověď samotného provozovatele vysílání - Václava Linharta,člena švermácké kapely Richmen:

To rádio jsem postavil a vysílal já o víkendech na středních vlnách.Vysílalo se z desek od Papežovců, půjčoval jsem si desky a i nahrával na magnetofon,rovněž také z desek od Rudy Vojtěcha.Později jsem vysílal i na VKV, bylo to slyšet i v Lounech, ale to se začali o to zajímat policajti a mysleli, že to vysílá Židlický, co měl na starosti rozhlas po drátě. Na SV to bylo slyšet večer i v Praze, výkon byl zvýšen později na 5 KW, to už stačilo na slušný dosah. Dělal jsem v té době v TV servisu a opravoval i magnetofony.Přiložené mg.pásky k nim byly plné nahrávek co jsme vysílali.I magnetofonové nahrávky s mg.páskami od vojáků z kasáren ze Žatce byly plné naší hudby. Díky bohu, nás nechytli, to by byl za totáče hrozný průser. Jednou byla legrace,když jsem nebyl doma a byl v práci.Můj táta vysílač obdivoval a naučil se ho zapnout.On hrál na tahací harmoniku a tak se nahrál na magneťák a pustil to do rádia.Všichni si tehdy mysleli, že se rádio zbláznilo. Já to zrovna naladil v práci a jak jsem to uslyšel,ihned jsem mazal domů to vypnout.To moje vysílání mělo i praktické využití.Například jsme se v naší kapele Richman dohodli,kdy budu vysílat skladby společně vybrané pro nazkoušení a v daný čas si to všichni doma nahráli.Později ale začalo být tohle nelegální vysílání riskantní a nebezpečné,protože ho začali hledat a zaměřovat z vrtulníku,který kroužil nad Chomutovem.Proto jsem raději vysílač vypnul a tuhle ilegální činnost ukončil.

A za redakci švermáckých stránek jen dodáváme:  

v rámci bigbítového dění v letech totality,je to ojedinělá věc,jelikož v té době se nikde v republice pokud je známo, něco takového nerealizovalo.

—————

Zpět