Honza Řehák *1948 Varnsdorf

V devíti letech první autorská nahrávka na ještě rozbitnou černou desku.
Kolem šestnácti, tj. někdy v roce 1963-64 začíná hrát v první mostecké bigbeatové skupině NEOTON na piáno, současně spolupracuje s litvínovským Docela malým divadlem,konkrétně klavírní doprovod pásma beatnické poezie Mirka Kováříka.
Potom vojna v Boru u Tachova, to znamená SEVEN GREEN CATTLES, bohužel jen první rok, neb všichni ostatní členové byli mazáci.
Po návratu z vojny znovu NEOTON, plus bicí v kapele GOOKS. S touto kapelou ( říká Honza) jsem se zúčastnil nějaké přehlídky, kde jsem poprvé viděl opravdové bubeníky, tj. – chomutovské a zahodil paličky.
Vůbec celková úroveň chomutovských kapel byla naprosto vyjímečná a srovnatelná snad pouze s plzeňskými a pražskými, co se Čech týče.
Následně dostává lano od Štěpána Alexy do chomutovské kapely The WE, která se právě přetransformovává ve VÍČKA a následuje čtyřletá éra mimořádně úspěšné a oblíbené kapely.
Pravidelné hraní v suverénně prvním skutečně bigbeatovém klubu v republice, zvaném Švermák, první místa na festivalech, velmi těsná spolupráce a kamarádství hlavně s plzeňskými kapelami.
Ačkoliv Víčka natočila několik snímků pro Ústecký rozhlas a měla status profesionální kapely, v době, kdy se dojednávaly poslední podrobnosti pro vydání první autorské desky se kampaň ze strany krajských orgánů natolik vyostřila, že totálně znechucen odchází z kapely první Honza, aby následně několik dalších let spoluzaváděl bigbít do tehdy ještě hodně ortodoxních kaváren v Mostě.

Po roce a úplném rozpadu Víček se k němu přidává bubeník Bob Kufa ( Víčka) po pár letech se tato dvojice stává základem skupiny FREGATA v Mostě.
Velmi kvalitní kapela, která brzy spolupracuje s některými pražskými muzikanty a protagonisty, natočí několik snímků v Praze a v Budějovicích a zase jen špatnou souhrou náhod, se nedostane do přední linie.
Jako příklad poslouží situace, kdy první příležitost, kdy se měly odvysílat dvě písničky nahrané s Mirkem Dudáčkem ( George and Beatovens) v televizi, bylo vše zrušeno z důvodu úmrtí tehdejšího prezidenta CCCP Andropova . Nicméně kapela zněla celkem často v rádiu a v různých televizních podmazech, ale anonymně.
Někdy v roce 1984 dostává Honza po několika nepřijatých nabídkách lano do kapely MAGNET Petra Hanniga, následně potom v této formaci doprovází tehdy začínající Lucku Bílou, Standu Procházku ml., Pavla Rotha a Marcelu Holanovou. Současně potom jezdí v pořadu Karla Šípa a Jaroslava Uhlíře - Šaráda.
V posledním roce v Magnetu se shodou okolností setkává se Štěpánem Alexou ( Víčka), který byl do kapely přizván jako zvukař PKS a dříve rovněž hrál v pražských kapelách a samozřejmě také plánují případné společné hraní.
K tomu ale potom nedojde a po neúspěšném nainstalování bývalé mostecké Fregaty posílené plzeňským supermuzikantem a kamarádem Radkem Křemenákem do Country Beatu Jiřího Brabce, ( vše je připraveno, nazkoušeno, ale propukne vyšetřování v souvislosti s nákupy aparátů některých členů kapely ) odchází do Country Beatu Honza alespoň s vynikající mosteckou zpěvačkou Janou Feriovou.Z tohoto období stojí za zmínku pár koncertů v Rakousku a Švýcarsku a velmi příjemná spolupráce s americkou kapelou MOODY BROTHERS, se kterou se točí společná deska, která vychází následně i v Americe, společných několik vystoupení v České republice a jeden koncert zaznamenaný Českou televizí.
Po dalším roce věčného dojíždění , všech nepříjemností s tím spojených a velmi chabých příjmů, se na konci sezony 1988 rozhodne a dá na Pragokoncertu výpověď.
.
S trošičku překopanou Fregatou si po uzavření známých mosteckých Zahražan pronajmou kavárnu v mosteckém Kahanu, kde hraje popík za konečně slušné peníze, do té doby, než celou kavárnu doslova popraví diskotéka.
Tou dobou už má skromné, ale celkem slušně vybavené studio a začíná točit znělky a podmazy pro různá media a tehdy začínající regionální rádia a televize, úplně se zříká živého hraní a začíná spolupráci s divadlem. Tato spolupráce ho velmi naplňuje, ovšem jen po dobu vysoké úrovně souboru. Jakmile také divadlo ovládnou tržní mechanismy,končí.
Nicméně je takto autorem hudby ke dvacítce divadelních inscenací převážně pro Mostecké divadlo, ale třeba i dvou pro pražské ABC. V této době má civilní zaměstnání a dělá vedoucího obchodu s hudebními nástroji pro IFM Melodia Hradec Králové.
Nastupuje do výborné bluesové kapely Blues Bujon ( později Lady I ), aby s nimi realizoval projekt Janis Joplin tribute, k 25tému výročí jejího úmrtí. Kapela doprovází v tomto pořadu skvělou Eržiku- Ivanu Konopáskovou a dvakrát v Praze i další protagonisty, od K. Střihavky po Věru Špinarovou. Někdy v této době se povede i zrealizovat malý návrat Víček na scénu, ale bohužel vše je závislé na podnikatelských zájmech některých lidí a nemá to dlouhého trvání. Následuje už jen občasná spolupráce na projektech některých kamarádů a občasné velmi řídké hostování. Honza si dělá své projekty,které ovšem, až na výjimky zveřejňovat nechce a věnuje se plně klidnému stárnutí a vášni pro letectví.
Budoucnost?
Možná, až se sejdou celá Víčka v penzi, tak zase hrát.

 

ukázky z Honzova archivu: 

 FREGATA Live 1.mp3 (4,4 MB)       FREGATA Live 2.mp3 (3,8 MB)    FREGATA a Mirek Dudacek.mp3 (1,7 MB)

Magnet.mp3 (1,8 MB)     S Pavlem Novákem .mp3 (1,4 MB)            Moody brothers.mp3 (990,2 kB)

Sindibad- boure-Jan Rehak.mp3 (1,9 MB)      Blues Bujon.mp3 (2,1 MB)   Wartburg boogie.MP3 (2,6 MB)

  



Honza 1957

. na vojně s Gattles


 

  s Neotonem po vojně

 v Docela malém divadle

  s Gooks

 

 

s Víčky 1973

                     

   

Fregata

 

 

  Honza s Bobem

  

 Hitšaráda -  s Jardou Uhlířem,Karlem Šípem a Pavlem Rothem

  s Karlem Šípem

 

 

 s Blues Bujonem

 

 doma ve studiu 

fotr nejspokojenější